<سعودی و پافشاری بر«سیاست ترور»/نگرانی از تکرار ماجرای خاشقجی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1437
نویسنده : کامران وزیری

به عنوان نمونه می توان به مراسم حج مسلمانان در سه سال پیش اشاره کرد که عربستان سعودی بیش از ۴ هزار زائر بیت الله الحرام را به کام مرگ کشاند. در آن حادثه نیز «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی سعودی با تیم دهها نفره راه زوار بیت الله الحرام را بستند و موجب به هم فشرده شدن صفوف مسلمانان شدند تا بدین ترتیب در نهایت آن فاجعه دردناک به وقوع بپیوندد. 

اکنون که مسأله مرگ فجیع جمال خاشقجی در رسانه ها مطرح شده است، بیم آن می رود که عربستان سعودی باز هم از فرصت خود در موسم آتی حج برای پیشبرد سیاست های کینه توزانه‌اش علیه مسلمانان، فعالان سیاسی و اهالی رسانه منتقد ریاض، بهره برداری کند. این همان چیزی است که جهان اسلام را امروز به شدت نگران ساخته و سعودیها هیچ واکنشی از خود در قبال این نگرانی نشان نمی دهند.

در ارتباط با مسأله قتل خاشقجی و تردیدها پیرامون نقش مخرب سعودی در موسم حج آتی، «نعمان کورتلموش» نائب رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه می گوید: «از ریاض می خواهیم تا دستوردهنده قتل وی را معرفی کند. مسلمانان نگران آن هستند که در جریان مراسم حج و عمره، دچار سرنوشت خاشقجی شوند». وی در ادامه سخنان خود همچنین می افزاید: «اگر مسلمانان به امنیت حج شک کنند، دیگر جایگاهی برای خادم حرمین شریفین باقی نخواهد ماند و مناسک حج با آرامش برگزار نخواهد شد».

عربستان سعودی به خوبی دریافته است که در صورت ارتکاب هرجنایتی در هر سطحی، از سوی متحدان غرب ـ آمریکایی خود سرزنش و مجازات نخواهد شد؛ درست به همین دلیل است که این رژیم حتی برای ارتکاب جنایت هایی مشابه قتل خاشقجی در ظروف زمانی مختلف از جمله در خلال موسم حج، هیچ ابایی از پیامدهای احتمالی آن ندارد. این همان مسأله ای است که موج نگرانی ها از پایبندی ریاض به «سیاست ترور» را در میان مسلمانان افزایش داده است. 

اینجاست که لزوم اتحاد و همبستگی کشورهای اسلامی برای گرفتن اداره حرمین شریفین از مقامات سعودی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود؛ اقدامی که اگر انجام شود بدون شک می تواند سرمنشأ تحولات عظیمی در سطح بلاد اسلامی باشد. هرچند که واضح است مقامات سعودی به راحتی دست از حرمین شریفین نخواهند کشید و از هرآنچه که در چنته داشته باشند برای حفظ نقش کنونی خود بهره برداری می کنند، اما این مسأله به معنای سلب مسئولیت کشورهای اسلامی در خلع ریاض از اداره حرمین شریفین، نیست. 

امروز دیگر برهیچکس پوشیده نیست که عربستان سعودی از حرمین شریفین تنها به عنوان ابزاری دینی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در منطقه استفاده می کند و هیچ اعتقادی به اسلام و اسلامیت و حمایت از حقوق مسلمانان نداشته و ندارد. این بزرگترین دلیل است که می تواند حجت کشورهای اسلامی برای خلع ریاض از مسئولیت اداره حرمین شریفین باشد. 

در همین ارتباط باید گفت که محروم کردن دوره ای اتباع شماری از کشورها از انجام فریضه حج از جمله زائران ایرانی، عراقی، قطری، یمنی و ... تنها بخش کوچکی از استفاده ابزاری مقامات سعودی از مظاهر اسلامی جهت محقق ساختن آمال و آرزوهای سیاسی و عقده گشایی های کهنه، محسوب می شود. 

در همین حال، بر سران کشورهای جهان اسلامی نیز پوشیده نیست که سعودیها به پشتوانه عوائد حاصل از روانه شدن سیل زوار به سمت حرمین شرفین، تسلیحات آمریکایی ها را می خرند و آنها را بر روی سر مردم بی دفاع و بی گناه یمن فرو می ریزند و همچنین روز به روز همچون صهیونیستها بر «سیاست ترور» اصرار می ورزند. در صورت سپرده شدن اداره حرمین شریفین به کشورهای اسلامی، بدیهی است که عوائد حاصل از ورود زوار به عربستان سعودی، برای رفع مشکلات مسلمانان و کشورهای اسلامی صرف خواهد شد.

بنابراین، واضح است که اگر امروز جهان اسلام از اراده جدی برای متوقف ساختن سیاست های سعودی در ترور شخصی یا دسته جمعی مشابه ماجرای خاشقجی و جنگ یمن، برخوردار است، راهی جز پس گرفتن اداره حرمین شریفین ندارد. تا از این طریق است که جهان اسلام تا مدت ها نفس راحتی از توقف بخش زیادی از شرارت های سعودیها در منطقه خواهد کشید. 

در هر صورت، ناگفته پیداست که تا زمان عدم مقابله جدی با جنایت های مقامات ارشد رژیم سعودی، آنها به مسیر کنونی خود با قدرت بیشتری از گذشته ادامه خواهند داد و اصلا بعید نیست که حادثه و یا حتی حوادثی مشابه آنچه که برای خاشقجی اتفاق افتاد، برای دیگران نیز در خلال موسم حج، رخ دهد.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , حوادث , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: آل سعود، آل فتنه، فروپاشی از درون ,



مطالب مرتبط با این پست
.
ده نمکی: رهبری پرسیدند پول کتاب‌ها را از کجا می‌آورید گفتم: کلاهبرداری!
اوباما: ایران یک سال یا بیشتر تا ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد/ ابراز خوشبینی درباره توافق هسته‌ای
نتانیاهو و مشکل ندیدن شلوار جین در ایران + کاریکاتور
سیاهه مواضع دولتمردان آمریکایی علیه نظام و ملت ایران
سرعت بالا، عامل تصادف اسکانیا
امام درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا چه گفتند؟
علما چگونه ازدواج می‌کردند/ ماجرای جالب ۴ ازدواج تاریخی
سرنوشت سوریه را سوری‌ها تعیین می‌کنند/قطعنامه شورای امنیت منافاتی با منافع سوریه ندارد
«لشکر خوبان» روایت خوب و نگارش بسیار ممتازى دارد
چهره مرموز حامی تحریم‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا کیست؟
خطيب سلفي سعودي به تجاوز و قتل دختر پنج ساله اش محكوم شد
روسای جمهوری که حاجی شدند/ تصاویر
واشنگتن جرات حمله به ایران را ندارد
توافق برای برقراری روابط با انگلیس در سطح كاردار غيرمقيم
رمزگشایی از «اتفاقی که بجا نبود» !؟
دولت به انتقاد منتقدینش افتخار می‌کند/ 50 روزبه اندازه 500 روز در سیاست خارجی قدم برداشتیم
عجایب سوره توحید
امنیت پایدار دریاها مدیون نیروی دریایی ارتش ایران است
ادای احترام نظامی روحانی + عکس
تقدیر سرلشگر فیروزآبادی از رئیس سازمان صداوسیما
دیپلماسی هسته ای بعد از فشار تحریم
«کابوس» سعودی‌ها از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا
هشت روستاي استان حلب سوريه از حضور عوامل مسلح پاكسازي شد
نخست‌وزیر لیبی آزاد شد
دلالان تحريم چه كساني هستند؟



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: